O meni:

Sem še relativno mlad (v '30 letih) inženir informatike iz Ljubljane. Teme, ki me najbolj zanimajo: dogodki po svetu (novice, politika), zgodovina, znanost (sploh vesolje)

Glede pregovora o korenčku in palici

Kot sem obljubil, vas svoje bralce v tokratni objavi sprašujem glede pravega pomena pregovora “o korenčku in palici” (ali tudi metode “korenčka in palice“), torej kaj točno naj bi bilo mišljeno s korenčkom in kaj s palico v tem pregovoru, oziroma, da se mi zdi, da večina ljudi to stvar popolnoma narobe razume. Aha, tole danes pa je dejansko končno ena res kratka objava, uhhh.

Skratka, s tem pregovorom mislimo na korenček (privezan po možnosti na vrvico) na koncu palice kot na prispodobo za nek cilj/nagrado za nekoga, ta pregovor pa se uporablja takrat, ko mislimo na to, da ta cilj/nagrada (korenček na koncu palice) nekoga pripravi do določenih dejanj, ki so v interesu tistega, ki ta korenček ponuja. Torej je palica tu samo tisto sredstvo, s katerim naredimo “objekt poželenja” (korenček) temu “nekomu” nedosegljiv oz. pogojno dosegljiv, torej npr. šele po nekem opravljenem delu/nalogi.

Kot rečeno, opazil pa sem, da večina ljudi (vsaj kakor jaz to vidim/razumem) stvar popolnoma napačno razume, to pa trdim/sumim zato, ker opažam, da ju (ti dve besedi) ljudje pri uporabi tega pregovora ločujejo, čeprav sta vendar v pregovoru mišljena kot celota. Kaj hočem s tem reči?? Preprosto to, da se ju predstavlja ločeno kot dva različna sredstva; eno naj bi bil sicer še vedno cilj/nagrada (korenček), drugo pa sredstvo prisile oz. kaznovanja (palica) v primeru nedelovanja po načrtih tistega, ki ta korenček kot cilj/nagrado ponuja.

Primer: recimo kakšen članek v Delu ali prispevek na RTV, v katerem piše (sicer izmišljeno besedilo) nekako takole: “U.S. so uporabile metodo “korenčka in palice” in so Palestincem ponudile pomoč, zraven pa so jim zagrozile s sankcijami, če ne bodo upoštevali tega in tega…“.

/ZAZNAMEK: Pod nujno glej spodaj pod komentarje; očitno so imeli vsi ti ljudje navsezadnje prav (motil sem se pa jaz), kajti … no, le preberite si prve tri komentarje!!

No, to je pa tudi nekako vse za danes. /INSERT: Jah, pa ni bilo; kasneje ob 22:25 sem namreč objavil še eno objavo (glede nekega drugega sicer z računalništvom povezanega vprašanja), za katero sem dobil idejo med današnjim raziskovanjem oz. pohajkovanjem po zapuščeni tovarni Rog.

Pozdrav, Tadej

6 komentarjev on “Glede pregovora o korenčku in palici”

  1. fet pravi:

    Kakor je meni znano, je metoda Carrot and stick večinoma mišljena natančno tako: nagrada (sladek korenček) in kazen (batine s palico). Tako jo večina dojema in se mi zdi ustrezno.

    Sicer se jo res lahko razume kot prispodobo za “neulovljivo” nagrado, ki naj bi motivirala — osel teče za korenčkom, privezanim na palici –, ampak to po mojem ni to. Če bi namreč ime metode izhajalo iz tega, ne bi nosilo “palica” v imenu, ker bi v pristopu nastopal korenček kot primarno sredstvo metode, palica pa samo pomožno sredstvo za distanciranje tega primarnega sredstva, torej ne nastopata na istem nivoju. Njun medsebojni odnos bi se bolje izrazil kot “korenček na palici”, ki označuje njuno soodvisnost.

    Več: http://en.wiktionary.org/wiki/Transwiki:Carrot_and_stick

  2. tadej pravi:

    Aha, potem je pa zgleda moj problem nerazumevanje/nepoznavanje razlike med pregovorom (če sploh obstaja kot tak, ali pa sem vse skupaj jaz napačno razumel/si predstavljal – 😡 ) in metodo “o korenčku in palici”. Kul, hvala ti fet za komentar!!

    Tadej

  3. fet pravi:

    ja, menda je to prav metoda za motiviranje. Pač, zaposlenemu zvišaš plačo, ampak hkrati skrajšaš róke. Je precej uporabljana na vseh nivojih (ZDA prodaja orožje celemu bližnjemu vzhodu, hkrati jim grozi z vojno), ampak baje ni dolgoročno učinkovita. Bojda negativna motivacija nikoli ni. Torej — splača se samo korenček. 🙂

  4. Matjaž pravi:

    Mislim, da je ključno tukaj pogojevanje ali “dresura”: ali korenček (nagrada – zaželjeno obnašenje) ali palica (kazen s tepežem – nezaželjeno obnašanje).

  5. […] Spremembe bodo možne takrat, ko bomo kot družba občudovali učiteljico, ki je vzgojila šampionsko šahovsko ekipo iz socialno problematičnih delov mesta. Zato rabimo vodenje. Rio dodaja, da vodenje ni veščina temveč stanje bivanja. Hkrati Rio tudi ne kaže nobenega sočutja do menedžerjev, ki pravijo, da ni možno motivirati sodelavcev in to počnejo prek t.i. metode korenčka in palice. […]

  6. Jelka pravi:

    Povprečen bralec vaše razlage, mislim tudi na komentarje, ne bo razumel.
    Mimogrede: sam. sredstvo je srednjega spola, torej je dvojina “dve sredstvi”. Še več primerov: dve jajci, dve jabolki, dve srci , dve kolesi …


Oddajte komentar

