O meni:

Sem še relativno mlad (v '30 letih) inženir informatike iz Ljubljane. Teme, ki me najbolj zanimajo: dogodki po svetu (novice, politika), zgodovina, znanost (sploh vesolje)

Razmišljanje o nekem članku na kuro5hin-u

Po e-mailu sem nekaj dni nazaj dobil tedenski newsletter iz strani “kuro5hin”, v katerem je še posebno članek/zgodba “The Democratic Cannibals“: http://www.kuro5hin.org/…/190 (“zgodba” pa pač zato, ker spada pod sekcijo “story”) pritegnila mojo pozornost, tako da v tej objavi postam moja razmišljanja o njem/njej. Sedaj, moram priznati, da dejanskega članka sploh še nisem prebral (jo pa nameravam danes), sem pa iz “uvodnega teksta” v e-mail sporočilu (glej spodaj) uspel dobro razbrati o čem se pri stvari gre. In ja, “gre se” točno o stvari, o kateri sem jaz že zelo veliko razmišljal, konkretno o relativnosti dobrega in slabega, oziroma še bolj natančno, kako se je v določenih situacijah težko odločiti kaj je prav/moralno in kaj ne, tako da je to po dolgem času spet ena objava za pod kategoriji “Filozofija” in “Razmišljanja” – 😀 …

Res pa je, da o stvari še nisem dosti podrobno razmišljal (samo zelo zelo površno in na hitro), tako da če se bom še česa relevantnega spomnil, bom naknadno updejatal to objavo. Najprej imate torej tule spodaj zgoraj obljubljen uvodni tekst (oziroma samo en del), da boste sploh vedeli o čem piše članek; aja in pa v njem je tudi link na še en drug članek v reviji “New Scientist“: http://www.fullmoon.nu/…/…/…RightFromWrong.htm, ki mora očitno tudi biti povezan s to temo.

In a hospital emergency room, five critically ill patients desperately need organ transplants. A healthy man walks in. Should the doctors remove
his organs to save the sick five? Most people will respond in milliseconds with a resounding “No way”. Now imagine an out-of-control train about to run down five workers standing on the track. There’s a fork ahead, and throwing a switch could divert the train to another line on which there is only one worker. It’s the same question – should we sacrifice the one to spare the other five? – yet most of us would say “yes” just as quickly.

Kot sem kot rečeno tako malo površno razmišljal o tem sem najprej pomislil, da je ena razlika ta, da za razliko od drugega primera ima ta človek v bolnici možnost ostati čisto nepoškodovan oz. ima možnost, da se sploh ne “vplete” v zadevo (in pa eno je tudi to, da bi temu človeku očitno prisilno vzeli organe; ni pa to čisto jasno iz tega teksta), medtem ko je tisti delavec že itak na progi, po kateri pelje vlak in je nekako v stvar že od vsega začetka vpleten. No, kasneje pa sem seveda odkril, da temu ni tako: čeprav je tisti delavec res na progi, je vseeno potrebno dejanje/premik kretnice nekoga tretjega (da se reši ostalih pet delavcev), kajti vlak “po defaultu” pelje proti njim in ne proti njemu. Torej v vsakem primeru ta treji odloča o tem koga bo rešil in tehta na tehtnici pet življenj napram enemu samemu.

Če se ne motim sem jaz celo enkrat že pisal tu na mojem blogu o neki podobni dilemi, sedaj se ne spomnim čisto točno kaj, bilo pa je nekaj v smislu: ali bi sestrelil oz. ali je moralno sprejemljivo sestreliti letalo, da bi rešil toliko in toliko (več) ljudi?? To je zadnje čase celo zelo aktualno vprašanje med politiki, vojsko itd., skratka med tistimi, ki o tem odločajo. Stvar gre pa seveda še naprej (mogoče sem pa ravno o tem pisal, res ne vem več); ali ni morda celo prav, da je, recimo, čisto hipotetično, nek diktator pobil toliko in toliko ljudi (npr. voditelje opozicije), zato ker je s tem posledično naredil državo bolj stabilno in preprečil nemire/kaos, ki bi po vsej verjetnosti povzročili smrt še veliko več ljudi?? Takih in podobnih primerov je jasno še ogromno!!

No, zanima me pa seveda to, kaj si pa vi, moje cenjeno bralstvo, mislite o vsem skupaj, kakšno pa je vaše mnenje o tem oz. pogled na teh nekaj v bistvu zelo kontroverznih vprašanj??!

P.S. – Za konec pa še link do ene moje stare objave “Tri nepovezana življenska razmišljanja“: http://tadej.sopca.com/…/…zivljenska-razmisljanja (na tem istem Sopca blogu) s podobnimi filozofsko-življenskimi razmišljanji.

Tadej

Oddajte komentar

